באילו מקרים נתבע תביעה קטנה?

תוכן עניינים

בית המשפט לתביעות קטנות עוסק בעיקר בנושאים צרכניים ומתן שירות, אך גם במקרים של תאונות רכב, אפליה, לשון הרע ותביעות נזיקין פשוטות. תהליך הגשת 'תביעה קטנה' קצר ופשוט  והסכום המקסימלי לתביעה קטנה הוא 34,000 ₪ (נכון ל- 1.1.2020).

 

מי יכול להגיש תביעה קטנה?

אדם פרטי או קבוצה של אנשים מעל גיל 18 יכולים להגיש תביעה קטנה של עד 34,000 ₪. חברה בע"מ לא יכולה להגיש תביעה קטנה אך אפשר לתבוע אותה באחת. בנוסף, בית המשפט לתביעות קטנות לא עוסק בעניינים שבין עובד למעביד (סמכות זו היא של בית הדין לענייני עבודה). ייצוג התובע והנתבע בתביעות קטנות הוא ע"י התובע / הנתבע עצמם וללא עורך דין, אך ישנה אפשרות לייצוג ע"י עמותה או אדם אחר, בתנאי והייצוג נעשה ללא תמורה כספית.

 

יתרונות תביעה קטנה

  • עמלה נמוכה.
  • היעדרות עורכי דין – אין לתובע ולנתבע אפשרות לייצוג ע"י עורך דין. דבר המונע 'מניפולציות משפטיות', מאפשר תביעה מבלי לשלם שכר טרחה לעו"ד ויוצר שוויון כוחות בין התובע והנתבע.
  • הוצאות משפטיות נמוכות.
  • הליך מהיר. בדרך כלל תביעה קטנה לוקחת בין 5-8 חודשים, תלוי בעומס בבית המשפט.

 

חסרונות תביעה קטנה

  • תביעה מול גופים גדולים – אלו יכולים לשלוח עובד עם השכלה משפטית לייצג אותם, דבר ששם את התובע בעמדת נחיתות.
  • לא ניתן להגיש אוטומטית ערעור על החלטה – יש להגיש בקשת רשות ערעור (בר"ע) לבית המשפט המחוזי תוך 15 יום ממתן פסק הדין.
  • לתיקים בבית משפט לתביעות קטנות מוקדש מעט זמן ופחות תשומת לב לעומת תיקים בבית משפט השלום.
  • התביעה מוגבלת בסכום.

 

באילו נושאים מטפל בית המשפט לתביעות קטנות?

צרכניים ומתן שירות

פתרון מחלוקות בין בתי עסק לצרכנים בנושאים כמו; הטעיית צרכנים, מעשה הונאה, הפרת חוזים, ביטול עסקה והפרת חוק הספאם. למעמד הדיון יש להצטייד בקבלות, חשבוניות, הקלטות עם נציגי שירות (הגוף הנתבע יכול לספק אותן לתובע), הסכמי רכישה וכל מסמך הרלוונטי לתביעה.

 

נזק לרכב

תביעה נגד הנהג הפוגע או חברת הביטוח. יש להצטייד במסמכים כמו; צילומי הנזק, צילום מקום התאונה, אישור משטרה (אם יש) וחוות דעת שמאי – דיון בנושא נזק לרכב יערך בסיוע שמאי רכב.

 

אפליה ולשון הרע

אפליה מטעמי גזע, דת, לאום, מין, מעמד, גיל וכד' במוצרים , בקבלת שירות, בתחום החינוך ובכניסה למקומות ציבוריים. פרסום לשון הרע הוא עוולה אזרחית ואף יכולה להיות עבירה פלילית, על הפרסום להגיע ללפחות 2 אנשים מלבד הנפגע ולהיות בעל כוונה זדונית על מנת שתהיה עילה לתביעה.

 

לסיכום

תביעה קטנה נועדה לטפל במקרים יום – יומיים, לא פליליים ובסכומים נמוכים. התהליך מאפשר שוויון ייצוגי בין התובע והנתבע ובכך נותן לכל אזרח שנפגע לזכות בפיצוי על עוול שנגרם לו ע"י אדם אחר, חברות או גופים מבלי החשש מההוצאות המשפטיות, העמלות והתשלום לעו"ד.

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
מי יכול לסייע בתביעה קטנה?

אחד מכללי הברזל במשפטים של תביעות קטנות זה איסור על ייצוג ע"י עורך – דין. אך אין זה אומר שאין על התובע או הנתבע את

אילו מסמכים צריך לתביעה קטנה?

בתביעה קטנה הייצוג הוא עצמאי, התהליך קצר ופסק הדין יתקבל בדרך כלל כבר בדיון הראשון. ישנו משקל גדול על הצגת המסמכים, שכן – אלו הם