בורר או עורך דין?

תוכן עניינים

הסכמי שותפויות אינם תופעה חדשה, במיוחד במציאות העסקית של ימינו, בה נדרש לעיתים לאחד כוחות בכדי להביא לפריחה וצמיחה כלכלית. אך פעמים רבות, מציאות זו מעוררות שאלות משפטיות, במיוחד בכל הקשור למחלוקות וסכסוכים המתגלעים בין הצדדים והדרכים השונות לפתרונם 

 

הסכמי שותפויות במציאות העסקית של ימינו

העידן הגלובלי המתקדם בכלל, והמציאות הכלכלית המתפתחת בפרט, גרמה לאנשי עסקים רבים וחברות שונות להבין כי המפתח לצמיחה כלכלית, פעמים רבות טמון באיחוד כוחות ושילוב הידע והתשתית העסקית הקיימת בין החברות והעסקים של הצדדים המעורבים.

הסכמי שותפויות אלו עוברים ידיים רבות, בייחוד משפטיות, בכדי לוודא כי כל הצדדים יוצאים נשכרים וכי מדובר בהסכם המיטיב ומביא לידי ביטוי את האינטרסים העסקיים של כל אחד מהצדדים.

כך, ניתן למצוא במסגרת הסכמים אלו גם התייחסות מפורשת לדרכים לפתור מחלוקות וסכסוכים עתידיים ככל ויתקיימו, בדמות הסכם בוררות או סעיף בוררות, באופן המאפשר להימנע מהסרבול הבירוקרטי והמתמשך המאפיין את ההליכים המשפטיים המתקיימים בבית המשפט.

 

היתרונות של תהליך הבוררות

כולנו מכירים את תפקידו המסורתי של בית המשפט לפתור את הבעיות והסכסוכים השונים בין אנשים פרטיים כמו גם בין גופים עסקיים למיניהם, אך למעשה מערכת המשפט בישראל סובלת מעומס רב, הגורם לכך שניהול התהליך בבית המשפט מתארך זמן רב וגורר איתו הוצאות נלוות לא מבוטלות.

כך, תהליך הבוררות בכלל ואצל המוסד הישראלי לבוררות עסקית בפרט, מאפשר לצדדים להגיע להבנות מהירות ובסך הוצאות נמוך בהרבה בהשוואה לבית המשפט, כאשר מלבד זאת, התהליך מתרחש באופן דיסקרטי, תוך מגוון אפשרויות לעיצוב הליך הבוררות, החל משלב בחירת הבורר עצמו, דרך בחירת הדין של הליך הבוררות וכלה באפשרות הערעור על החלטת הבוררות עצמה.

 

בורר או עורך דין?

ראינו אם כן, כי לתהליך הבוררות ישנם מספר יתרונות מובהקים על פני ניהול הסכסוך בבית המשפט, כאשר בין היתרונות המהותיים נמנה גם השיקול הכלכלי. לפיכך, גם בשאלת העדיפות בין בחירת בורר לבין בחירה בעורך דין, כאשר מתייחסים לפן הכלכלי, הרי שברוב המוחלט של המקרים, בחירת בורר תהיה כרוכה בעלויות נמוכות יותר מאשר בחירת עורך דין, לו נצטרך לשלם שכר טרחה והוצאות.

יחד עם זאת, לא תמיד חייבים לבצע את הבחירה בין בורר לעורך דין, כאשר אצל המוסד הישראלי לבוררות עסקית ניתן ליהנות מרשימה מגוונת ורחבה של בוררים עסקיים, בעלי הבנה בתחומים עסקיים ספציפיים מגוונים וביניהם גם שופטים לשעבר, עורי דין, רואי חשבון, שמאים, מהנדסים ועוד.

 

בחירת הבורר

כדי שההחלטה אכן תהיה הוגנת ומקובלת על כל הצדדים, כדאי להשקיע מחשבה מקדימה ותשומת לב ראויה לבחירת הבורר המתאים ורצוי אף לערוך רשימה של עד 3 בוררים אפשריים לבחירה.את הבורר רצוי לבחור בהתאם לתחום ומהות הסכסוך העסקי וכמובן שיהיה הגון וישר ונטול שיקולים זרים ובלתי ענייניים.

בורר או עורך דין

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף