החזר מס שבח – מה אומר החוק בנושא

תוכן עניינים

מס שבח הוא מס יחסי שחל על עסקת מכירת נכס מקרקעין.

מדובר במס אשר עשוי להגיע לסכומים גבוהים מאוד.

בגבייתו, נעשית הבחנה בין נכס אשר יועד להשבחה עוד בשלב רכישתו לשם עשיית רווח ממכירתו, לבין נכס אשר שימש למגורים ונהנה מעלייה בערכו.

במקרה שבו שולם מס שבח באופן שגוי, נתונה בידי המוכר האפשרות לקבל החזר של הסכום ששולם באופן עודף.

 

מהו מס שבח

המושג מס שבח הוא מושג בתחום מיסוי המקרקעין אשר מתייחס לתוספת הכספית המייצגת ההשבחה שחלה על נכס מקרקעין מסוים בעת מכירתו. כך לדוגמה, במצב שבו אדם קנה נכס במחיר של 1,000,000 ש"ח ומכר אותו כעבור כמה שנים במחיר של 1,800,000 ₪, יחול המס על החלק המייצג השבחה, כלומר אותו חלק בשווי 800,000 ₪ המהווה את ההפרש בין סכום הקניה המקורי של הנכס לסכום בו הוא נמכר.

 

היקף תחולתו של מס השבח

הגובה של מס השבח הוא 25% מסך השבח אשר מהווה את ההפרש בין המחיר שבו נקנה הנכס למחיר שבו הוא נמכר. יחד עם זאת, ניתן לנכות מהסכום הגבוה יותר בו נמכר הנכס, הוצאות אשר נוגעות לקנייתו ואשר הוצאו בהמשך לשם השבחתו.

כך למשל יקוזזו מסכום המכירה עלויות כגון מס רכישה, עמלות ששולמו לעו"ד ולמתווכים ועלויות שיפוץ הנכס אשר יש להן קשר ישיר להשבחתו. הסכום נטו בין מחיר המכירה לעלויות הרכישה וההשבחה הוא הסכום עליו יחול מס השבח. לכל המעוניין, קראו עוד בקישור.

 

האפשרות לקבל פטור ממס שבח

במקרים מסוימים ניתנת בידי המוכר האפשרות שלא לחוב כלל בתשלום מס שבח. ראשית ראוי לציין כי פטור זה חל עד למצב שבו מכירת הנכס היא בסכום של עד 4,500,000 ₪ ובמקרים של מכירה מעל סכום זה, ייערך חישוב יחסי ביחס לחלק שעולה על הסך של 4,500,000 ₪.

האפשרות הנפוצה לקבלת פטור ממכירת דירה היא במכירת דירה מזכה. על הדירה לענות על הגדרת החוק, כלומר עליה להיות דירת מגורים למשך 4 שנים לפחות, ועל המוכר להחזיק בה 18 חודשים לפחות עד למועד מכירתה, כל עוד לא מכר דירה נוספת באותם 18 חודשים. קיימות אפשרויות נוספות לקבלת פטור המנויות בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה).

 

האפשרות לקבל החזר מס שבח

כאשר אדם מוכר נכס הוא נדרש לדווח על העסקה לרשויות המס ואלה בתורן מטילות עליו את מס השבח בשיעור שנקבע על ידן. הרשויות מכירות באפשרות קיומו של מצב שבו הוטל מס שבח אשר שולם על ידי המוכר, ולימים התברר כי לא דווחו על ידו נתונים אשר יש בהם בכדי לשנות את שיעור החבות במס ואף במקרים מסוים לזכות אותו בפטור.

בדיוק בשל כך, מאפשרות רשויות המס להגיש בקשה לביצוע החזר מס שבח ששולם בצורה עודפת. הדבר ניתן לביצוע על ידי הגשת בקשה מתאימה, בצירוף מסמכים אשר מצביעים על זכאותו של המוכר לתשלום מופחת או לפטור.

 

הכרת הזכאות להחזר מס שבח – ידע ששווה הרבה כסף

מס השבח הוא מס אשר במקרים מסוימים עשוי לטפס לסכום של מאות אלפי שקלים. מדובר במס אשר בעצמו עשוי לשמש בסיס לרכישת נכס נוסף. החוק מונה מספר תנאים לקבלת פטור ממס זה, אולם לעיתים עשוי להתרחש חישוב שגוי או חסר של הנתונים המשפיעים על מס השבח. בשל כך, נתונה האפשרות לבקש החזר של מס ששולם ביתר, אפשרות אשר חשוב לנצל במידת הצורך.

 

דולרים

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
חוק 125 ד – ההסבר המלא

העתיד הכלכלי שלנו מטריד כל אחד מאיתנו, כי כמו שכולנו רואים, המצב בארץ רק הולך ונהיה מורכב יותר ויותר. אנשים עובדים כאן שנים רבות ועדיין

החזרי מס בגין הפסקות בעבודה

רשויות המיסים בישראל עובדת מול מיליוני מעסיקים ומועסקים בכל רגע נתון. במהלך השנים הצטברו מיליארדי שקלים שנגבו ממס יתר ששולם על ידי מועסקים רבים. על

מאיר בקרמן מדבר על החזרי מס

אנשים רבים מתמודדים עם עומסים רבים בחיים, בין היתר עם חוסר הידיעה והוודאות לגבי עולם המיסים הנרחב והמסובך. במיוחד אם אתם בעלי עסק או עצמאיים,

שכר אמנים – מה זה?

לא כל שכר שווה באופיו ובמידה ואתם מרצים או אומנים טוב שהגעתם למאמר הזה, שכן מחנכים ואמנים הם בין המקצועות אליהם מס הכנסה מתייחס באורח

איזה גוף מעניק פטור ממס הכנסה?

אזרחים רבים במדינת ישראל יודעים שיש אפשרות לקבל פטור ממס הכנסה, אבל בודדים מהם יודעים מהו הפטור הזה, מי יכול לקבל אותו ומי בכלל הגוף