הכירו את החטיבה להתיישבות ואת תפקידה בחוק

תוכן עניינים

החטיבה להתיישבות הנה גוף שפועל כבר למעלה מחמישים שנה ולמרות זאת, קיים וויכוח בנוגע לצורך בחטיבה זו, ובעיקר באופן התנהלותה. החטיבה להתיישבות הוקמה במטרה לפתח את יישובי הפריפריה בשימת דגש על אזור יהודה ושומרון ורמת הגולן.

במשך השנים עברה החטיבה שינויים רבים הלוך ושוב עד שבשנת 2015 חוקק "חוק החטיבה להתיישבות", שהסדיר סופית את מעמדה ותפקידה כזרועה ההתיישבותית הרשמית של מדינת ישראל בכל חלקי הארץ לרבות, אזור יהודה ושומרון ורמת הגולן.

 

מהות החטיבה להתיישבות

החטיבה להתיישבות הנה גוף העוסק בפיתוח ההתיישבות באזורים הכפריים בכל רחבי מדינת ישראל. החטיבה פועלת לטובת המשך יישוב הארץ על ידי הקמת יישובים חדשים, תמיכה ראשונית בהם וביסוסם וכן, היא פועלת לחיזוק ההתיישבות הוותיקה הקיימת באזורי הכפר והפריפריה. החטיבה רואה ביישוב הארץ אלמנט אסטרטגי לחיזוק המדינה ועיצוב היישוב היהודי בארץ ישראל לשנים הבאות.

 

המטרות של החטיבה להתיישבות

  • הקמת יישובים חדשים באזורים הכפריים ובאזורי הפריפריה בכל רחבי הארץ.
  • הגברת האחיזה באדמות שהעבירה מדינת ישראל לחטיבה.
  • העצמת היישובים הקיימים הן מבחינה דמוגרפית קהילתית, והן מבחינה כלכלית.
  • ניהול מערך היישובים באזורים השונים והרחבתם ככל שניתן.
  • חיזוק הקשר בין היישובים הכפריים והפריפריאליים לבין היישובים העירוניים.

 

הפעילות השוטפת של החטיבה להתיישבות

החטיבה להתיישבות פועלת במגוון תחומים אולם היא מתמקדת בנושאים כמו: תכנון וסיוע קהילתי וחברתי, תכנון יישובים והקמתם הלכה למעשה, אכלוס וקליטה, שמירה על קרקעות המדינה מתוקף היותה של החטיבה זרוע ההתיישבות הרשמית של מדינת ישראל, פיתוח ענפי ייצור, עידוד קליטה ותעסוקה באזורים יצרניים, תכנון אזורי, הכנת תוכניות מתאר, סיוע למחקר ופיתוח בנושאי חקלאות ולמערכות תומכות כלכלית.

 

אזורי פעילות מרכזיים של החטיבה

  • מרחב הצפון – מועצה אזורית גולן והמועצות האזוריות במרחב הגליל.
  • מרחב מרכז – מועצה אזורית מגילות, בקעת הירדן, מטה בנימין, גוש עציון ושומרון.
  • מרחב הדרום – המועצות האזוריות בנגב והערבה, מועצה אזורית דרום הר חברון ומועצה אזורית לכיש.

 

מעט היסטוריה

החטיבה להתיישבות החלה את דרכה כזרוע של ההסתדרות הציונית העולמית והסוכנות היהודית, שלהן היה ידע וניסיון בתחום ההתיישבות, באמצעות המחלקות להתיישבות שפעלו מתוכן. בשנת 1967 פנה ראש הממשלה דאז, לוי אשכול אל יושב הראש של שני הארגונים האלה בבקשה לרתום מחלקות אלה לסייע בעיבוד שטחים המוחזקים על ידי המדינה בשל ניסיונן בכך.

עד שנת 1992 היוותה החטיבה להתיישבות חלק בלתי נפרד מהמחלקה להתיישבות של הסוכנות היהודית אולם, שנה לאחר מכן, בשנת 1993 הופרדה החטיבה להתיישבות מהסוכנות היהודית והפכה ליחידה עצמאית במסגרת ההסתדרות הציונית העולמית. לאורך כל השנים פעלה החטיבה תחת הנחיות הממשלות המכהנות ועברה שינויים חוקתיים כאלה ואחרים עד שנקבע מעמדה הסופי בשנת 2015 כפי שצוין קודם לכן.

 

סיכום

החטיבה להתיישבות מהווה כיום גוף שעוסק בחיזוק ההתיישבות היהודית בכל רחבי מדינת ישראל בדגש על אזורי הפריפריה, יהודה ושומרון, הגליל והגולן. החטיבה פועלת יד ביד עם רשות המקרקעין ויש לה סמכויות נרחבות במתן היתרי בנייה והמרת קרקעות, באזורים בהן היא פעילה.

החטיבה להתיישבות

 

 

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
תמלול משפטי מקצועי

לא כולם יודעים זאת, אך שירותי תמלול הם דבר נדרש בתחומי חיים רבים ומגוונים, החל מהשדה האקדמי וכלה בעולם העסקים. אחד המרכיבים הבולטים בעולם התמלול

מהם השלבים לאישור פינוי בינוי

בשנים האחרונות, לאור הגידול הטבעי באוכלוסייה ולצד ההכרה בסכנת התרחשותה של רעידת אדמה בעוצמה גבוהה, מקדמת המדינה הליכים של התחדשות עירונית. הליכים אלו כוללים מתן