הסכם ממון לידועים בציבור

תוכן עניינים

החלטתם לבלות את החיים שלכם יחד, אבל לא תחת מוסד הנישואים.

במקרים מסוימים תוכלו לקבל מעמד של "ידועים בציבור" אשר יעניק לכם חלק מהזכויות להן זכאי זוג נשוי.

בשונה מזוגות נשואים – לידועים בציבור מומלץ, ולעתים אף הכרחי לערוך הסכם ממון לטובת הסדרת מעמדם, נוסף להסדרת חלוקת הרכוש והנכסים במקרה של פרידה.

מה חשוב לדעת על התהליך, ואיך לעשות את זה נכון?

 

הגדרת "ידועים בציבור"

כדי לזכות למעמד "ידועים בציבור", על הזוג להוכיח חיי משפחה ואישות, בדומה לאלו המקיימים בעל ואישה, וקיום של משק בית משותף הנובע מתוך חיי המשפחה באופן טבעי. נוסף לאלו, יש להוכיח כוונת שיתוף בין בני הזוג, המעידה על הרצון והנכונות של השניים לחלוק את נכסיהם זה עם זה. הוכחת כוונת שיתוף יכולה לקרות במספר דרכים, כאשר הנפוצה בהן היא עריכת הסכם ממון כתוב וחתום ע"י בני הזוג.

 

עריכת ההסכם

ראשית, חשוב לציין כי עריכת הסכם ממון היא צעד חשוב ומשמעותי, ומדובר בהסכם שילווה אתכם שנים רבות. לכן, הכרחי להיעזר בעורך דין בעל ניסיון המתמחה בתחום. הסכם הממון של ידועים בציבור דומה בתחומיו להסכם ממון של זוג נשוי (אך לא בצורה מלאה) וחשוב לכלול בו נושאים מסוימים הנוגעים לחלוקת נכסים, תשלומי מזונות ועוד.

 

חשיבות הסכם ממון בין ידועים בציבור

הסכם הממון מהווה מסמך משפטי מסודר ומוסכם מראש, אשר מטרתו לחסוך לבני הזוג התדיינויות משפטיות עתידיות אודות חלוקת רכוש ונכסים במקרה של פרידה. מכיוון שההסכם נערך מראש ומוסכם על שני הצדדים, מדובר בכלי שיכול לחסוך בעתיד זמן רב, כסף, ובעיקר מלחמה מנטלית בין הצדדים. כמו כן, מדובר בהסכם המבטיח כי אף אחד מבני הזוג אינו מעורב במערכת היחסים הנ"ל מתוך מניע כלכלי, אלא מתוך רצון אמיתי לחיים משותפים ומתוך אהבה, ומעניק ביטחון כלכלי – בעיקר במקרים בהם יש פערים כלכליים / גילאים גדולים בין בני הזוג. בנוסף, עריכת הסכם ממון נותנת למערכת היחסים בין בני הזוג תוקף רשמי (מעמד "ידועים בציבור") שעשוי לעזור להם לקבל חלק מן הזכויות וההכרה להם זוכים זוגות נשואים.

 

מה כולל ההסכם?

הגדרת הקשר ותקופתו

הסכם ממון הוא מעין חוזה בין בני הזוג, וככזה הוא מצריך הצהרה על טיב הקשר בין השנים, זמן תחילתו ומטרתו הסופית – בדרך כלל קיום מערכת יחסים זוגית וחיים משותפים. הוכחת "מטרה" למערכת היחסים יכולה להיות מורכבת ולעתים יהיה קשה למצוא דרך לשקף אותה.

 

הגדרת רכוש עצמאי

לכל צד ישנה זכות לבקש לנהל בעצמו רכוש נפרד. בהסכם הממון יוגדרו באופן מובהק מהם הנכסים או פרטי הרכוש שכל צד מעוניין שישארו בחזקתו ובניהולו באופן נפרד. אמנם הדבר לא אוסר על בני הזוג לנהל את הנסכים הנ"ל במשותף בעתיד – אך מומלץ להוסיף לכך התייחסות עתידית בהסכם.

 

הגדרת רכוש משותף

בהסכם הממון יש להגדיר מהו הרכוש המשותף של בני הזוג, ומה הנכסים המשותפים להם. לעתים הסעיף יכלול חשבון בנק משותף לטובת הוצאות מחייה, רכב משותף ועוד.

 

כוונות שיתוף והפרדה

עם השנים, נכסים כלכליים יכולים להשתבח ולגדול, או לאבד מערכם. על ההסכם לשקף את כוונות בני הזוג אודות שינויים עתידיים בנכסים וברכוש העומד בידיהם בעת חתימת ההסכם, תוך התייחסות לרכוש המשותף ולרכוש הנפרד עליהם הצהירו בסעיפים הקודמים.

 

תוקף ההסכם

הסכם ממון בין בני זוג ידועים בציבור תקף כבר מהרגע בו נחתם ע"י שני הצדדים, ואין צורך לתקף אותו בבית המשפט. תוקפו אינו מוגבל בזמן ופקיעתו תתקיים רק במקרה של פרידה בין בני הזוג וסיום מערכת היחסים. כמובן שהחתימה על ההסכם יכולה להיות בנוכחות עו"ד, מה שמעלה את החוזק המשפטי של ההסכם, או לחתום עליו בפני בית משפט לענייני משפחה – באם בני הזוג רוצים בכך.

 

למה עוד חשוב לשים לב?

מזונות

באופן טבעי ובשונה מאישה נשואה – לידועה בציבור אין זכות חוקית לדמי מזונות במקרה של פרידה. למרות זאת, לעיתים מתקיימת תלות כלכלית בין בני הזוג או שהתקיים בין בני הזוג הסכם אודות תשלום מזונות במידת הצורך – ובמקרים אלו תהיה הידועה בציבור זכאית לתשלום מזונות. מדובר בעניין נסיבתי הנקבע בכל מקרה לגופו, אך ניתן להגדירו בהסכם מראש.

 

צוואה וירושה

בהיעדר צוואה, במידה ואחד מבני זוג הידועים בציבור נפטר – בן הזוג הנותר זכאי לרשת מחצית מנכסיו, בדומה לבני זוג נשואים. לכן, בהסכם הממון ניתן לקבוע את היקף העיזבון ואת הנכסים המשתייכים אליו, אך לא ניתן לקבוע בו האם תתקיים ירושה, כיוון שהיא קבועה בחוק.

המסמך היחיד שיכול לשנות את הכתוב בהסכם הממון הוא צוואה חתומה ע"י הצד הנפטר, ובה יקבע אם יינתן לבן או בת הזוג עיזבון – ובאיזה היקף.

 

לסיכום

הסכם ממון בין ידועים בציבור מעט שונה מזה של זוגות נשואים, אך כולל בתוכו נושאים חשובים דוגמת התייחסות לרכוש, מזונות או עיזבונות – שיש להגיע סביבם להסכמה בין בני הזוג לטובת הימנעות ממחלוקות משפטיות בעתיד. חשוב להיעזר בעורך דין לטובת עריכת ההסכם, שכן מדובר במסמך שילווה אתכם שנים רבות כרשת ביטחון כלכלית.

 

לחיצת יד ודולרים

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
אלימות בתוך המשפחה

אלימות במשפחה נוגעת בנו במקום רגיש, הגרעין שאמור לתת את התמיכה וההגנה הוא זה שפוגע. אלימות פיזית, אלימות מילולית, אלימות כלכלית וגם תקיפות מיניות –

מינוי אפוטרופוס

לפי החוק, כל אדם מעל גיל 18 אחראי לגופו, נפשו ורכושו. במקרים מסויימים בהם אדם בוגר לא מסוגל לבצע החלטות בעצמו דואגים לו למינוי אפוטרופוס

תהליכים משפטיים באימוץ

אימוץ – הליך המקנה לאדם מעמד חוקי של הורה על ילד שנולד להורים אחרים. הליך האימוץ מלווה ומפוקח כולו על ידי בית המשפט לענייני משפחה

הפחתת מזונות ילדים

בני זוג שמתגרשים ויש להם ילדים משותפים חייבים להמשיך לדאוג לרווחתם הכלכלית לאחר פירוק השותפות הזוגית ביניהם. דמי המזונות הם התשלום שמשלם בן הזוג שלא