התרת נישואין במקום גירושין – טיפ שחשוב להכיר

תוכן עניינים

גירושין ונישואין בישראל נמצאים תחת סמכותם הבלעדית של בתי הדין הדתיים. ככה שגם בני זוג שנישאו בנישואין אזרחיים ייאלצו לפנות לבית הדין הדתי לסידור גט אם ברצונם להיפרד. אולם יש גם אפשרות אחרת – התרת נישואין.

 

מה זה בכלל התרת נישואין?

התרת נישואין היא הליך שמתקיים בבית הדין הרבני ובעצם מייתר את הצורך בגירושין. בהתרת נישואין בית הדין בעצם קובע כי הנישואין לא היו נישואין כשרים מלכתחילה ולכן אינם תקפים. החלטה כזאת תחזיר את בני הזוג הנפרדים לסטטוס רווק/ה במקום להיות גרוש/ גרושה.

 

למי מתאים לפנות להליך של התרת נישואין?

הליך התרת נישואין הוא אמנם פשוט ומהיר יותר מגירושין בדרך כלל, אך בתי הדין כלל לא ממהרים לבחור בו. יש זוגות שבשבילם הליך התרת הנישואין יכול לפתור בעיות קשות, עד כדי כך שמשתלם להם להתעקש עליו.

זוגות כאלה הם למשל זוגות שהגבר שבהם הוא כהן. אם הם יתגרשו בהליך גירושין רגיל הוא לא יוכל, לפי חוקי ההלכה היהודית, לשאת גרושה, דבר שעלול להקשות עליו מאוד במציאת פרק ב'. כך גם במקרים בהם אחד מהצדדים מערים קשיים על הליך הגירושין במטרה לתקוע אותו, מצבים שעלולים אף להביא את בן הזוג למצב של מסורב/ת גט. בניגוד להליך גירושין, בהליך התרת נישואין אין צורך בהסכמת שני הצדדים ולכן יש בכך פתרון לבעיה.

 

מתי בית הדין הרבני ייטה ללכת לכיוון של התרת נישואין?

כפי שכבר נאמר, לא פשוט לקבל התרת נישואין. בתי הדין הרבניים מתייחסים לכך כאל מוצא אחרון בהחלט. מבחינתם עדיף תמיד לסדר גט לחומרא, כלומר ליתר ביטחון, גם אם הנישואין כלל לא היו כדת משה וישראל.

זאת מתוך הרצון להיזהר מהאיסור החמור של אשת איש. בכל זאת יש מקרים בהם יהיה ניתן לשכנע את בית הדין לנסות ללכת בכיוון של התרת נישואין. המקרים הללו הם בעיקר מקרים בהם מעורבת בסיפור ממזרות.

כלומר, מקרה בו האישה, עוד לפני קבלת הגט, הרתה לגבר אחר ויש לה, או עתיד להיות לה, ילד ממנו. בתי הדין הרבניים משתדלים ככל האפשר להימנע ממקרים כאלו של ממזרות, שכן יש לכך השלכות קשות מבחינת ההלכה היהודית.

 

התנאים להתרת נישואין

כמובן שעצם קיומן של נסיבות בעיתיות מבחינה הלכתית לא יביאו באופן אוטומטי להתרת נישואין. צריכה גם להיות עילה ממשית שמאפשרת את התרתם.

בגדול הכלל הוא שיהיה ניתן להתיר את הנישואין אם נפל בהליך הנישואין פגם משמעותי כלשהו, שבעצם גרם לכך שהנישואין לא נכנסו לתוקף ולכן בני הזוג לא היו נשואים מעולם.

דוגמה אחת לפגם כזה הוא אי הימצאותם של עדים כשרים על פי ההלכה, למשל שעדי הקידושין הם מחללי שבת או קרובי משפחה. דוגמה נוספת היא מקח טעות, כלומר מידע שבן זוג אחד הסתיר מהשני ואילו היה יודע אותו ניתן להניח שלא היה מסכים להתחתן.

 

סיכום

הליך התרת נישואין קוסם להרבה אנשים שמסיבות שונות ומגוונות אינם רוצים בסטטוס "גרוש/ה". עם זאת, הוא כלל לא מתאים לכל אחד.

אם נראה לכם שאתם אחד מאותם זוגות שעונים על התנאים פנו לעורך דין מומחה לענייני משפחה ובררו זאת, זה יכול לחסוך לכם הרבה בעיות, גם עכשיו וגם בעתיד. עורכת דין כזאת היא עו"ד שמחי.

ציוד של בית דין
ציוד של בית דין
איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
החוק לגבי ילדים וגירושין

גם אם היחסים הסתיימו בצורה יפה, גירושין הם אף פעם לא מצב נעים. בני הזוג אמנם נפרדים, אך אינם מתנתקים כאשר יש להם ילדים בתמונה

תהליך פתיחת תיק גירושין במהלך היריון

תהליך גירושין איננו תהליך קל, במיוחד במידה והאישה נמצאת בתקופת היריון. בתקופה זו האישה חשופה ללחץ גבוה יותר, לשינוי הורמונלי ולרגישות נפשית. משבר זוגי בזמן

הליך גירושין – כל השלבים

גירושין הוא הליך שלוקח זמן וצריך להיעשות בקפידה, במיוחד כאשר בני הזוג מסיימים את הקשר בסכסוך. המאמר יפרט את כל השלבים של הליך גירושין.  

גירושין בהסכמה – מה העלות וכמה זמן?

תהליך הגירושין הוא קשה ומורכב, ישנם אתגרים כלכליים משפטים הוריים וכמובן רגשיים שיכולים לקחת הרבה זמן להחלים ולפתור. גירושין בהסכמה כן מקלים על הרבה מהתהליך