מתי ניתן להכיר בהידרדרות נפשית כתוצאה מאירועי העבודה כתאונת עבודה?

תוכן עניינים

במידה ובעקבות אירועים שהתרחשו או קשורים באופן משמעותי וישיר למתרחש במקום העבודה, הובילו לפגיעה נפשית – ניתן לקבל הכרה בתאונת העבודה הזו ולקבל פיצויים בשל הפגיעה שנגרמה.

ראשית, צריך להבדיל בין לחץ נפשי או חששות כלכליים, שנוצרים בשל הנורמות הנהוגות בעבודה או טיב העבודה, לבין פגיעה נפשית שנוצרה בשל אירוע חריג (וישנו קשר סיבתי בין האירוע לבין הדרדרות המצב הנפשי, כמובן).

לחצים שקורים בעבודה ואירועים קטנים המוסיפים לסך הלחץ, על אף שמוכרים על ידי גישות מסוימות כמספיקים להגדרתה של טראומה (למשל תורת המיקרו-טראומה) אינם מהווים עילה לתביעה.

בשלב השני, יש לשים לב שאותו המאורע החריג (שיכול להיות מתמשך), הוביל לפגיעה ברמה הנפשית הן במישור הסובייקטיבי והן ניתן להוכחה במישור האובייקטיבי (אבחונים, טיפול תרופתי, שינוי התנהגותי וכיוצא באלו).

מלבד תביעה נגד הביטוח הלאומי, ניתן בשלב מאוחר יותר להגיש תביעת נזיקין נגד המעסיק עצמו בשל הנזק הנגרם – מהלך כזה יגדיל את סכומי הפיצויים משמעותית ובמישור נוסף וחשוב גם כן, יכול לשנות את דרכי ההתנהלות הממסדיים ובכך להקטין את הסיכויים שדברים כמו אלו יקרו בשנית.

 

דברים שחשוב לשים לב אליהם לאורך הדרך

ככל שישנם מקרים ברורים של התבטאות הידרדרות המצב הנפשי בקרב קולגות לעבודה, לשמור תיעוד של אותם הרגעים באמצעים שונים, זאת על דרך כתיבת שם הסובבים שהיו עדים, רישום מדויק של האירוע שהתרחש, במידת האפשר אף דיווח כתוב של הצופים במאורע, דיווח למעסיק וכיוצא באלו.

כאשר הסימנים מתחילים להתבהר שאדם מתחיל הידרדרות נפשית עקב תאונת עבודה, מומלץ ללכת לאבחונים מקצועיים שיידעו לאבחן בכלים מקצועיים את המצב ולהעניק את הטיפול הראוי. האבחון המקצועי הוא אבן דרך חשובה בדרך להוכחה אובייקטיבית של החרפת המצב.

בשיחה עם הרופא, חשוב להתמקד בהתנהלות במקום העבודה ואופן השפעתה על המצב הבריאותי, על שיחה זו להיות ממוקדת כדי למנוע מצבים של מצג לפיו הירידה במצב הבריאותי היא תוצאה של פעולות אחרות.

 

הצורך בייעוץ משפטי

במידה ובעקבות אירוע חריג, עובד מרגיש כי מצבו הנפשי הדרדר, מומלץ לפנות לעורך דין לדיני עבודה שיכול לסייע בפתיחת הליכים משפטיים במטרה לקבל פיצויים. מומלץ מאוד שלא לצאת בהצהרות ולנקוט בכל הליכים שהם במישור זה ללא היוועצות עם גורם מקצועי.

בהקשרים אלו חשוב במיוחד לשתף את עורך הדין, באריכות אודות המצב הרפואי, גם דברים הקשורים בילדות המוקדמת שכן הם יכולים להיות רלוונטיים להערכת המצב הנפשי והסיכויים להצלחת ההליך המשפטי והוכחת הקשר הסיבתי בין המאורעות למצב הקיים.

חוק הביטוח הלאומי הוא ישן ומסורבל, בדומה להליכים הפרוצדורליים השונים הנדרשים בביטוח הלאומי. בשל הפסיקה הענפה והמצב המשפטי המשתנה תדיר בהקשרים הללו, חשוב במיוחד להיעזר בעורך דין שבקיא במתרחש ויוכל לסייע בשכלול הצעדים השונים בקרב כל הגורמים הרלוונטיים.

 

בעייה נפשית

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
מה הוא תפקידו של עורך דין דיני עבודה?

תחום המשפט הוא תחום נרחב עם המון נושאים והתמחויות שונות. התמחויות שונות ומשונות אלו לא תמיד רלבנטיות לחלק גדול מהאוכלוסייה ואכן אזרחים רבים במדינת ישראל

ייצוג בכירים בדיני עבודה

הדין מחייב את המעסיקים לנהוג כלפי עובדיהם בהתאם לחוקי העבודה, אך ישנם מקרים בהם מעסיקים בכירים נזקקים לייעוץ או ייצוג בדיני עבודה. לשם כך יצטרכו

משרד עו"ד לדיני עבודה וזכויות עובדים

חוויתם פגיעה כלשהי בתנאי העסקתכם? פוטרתם שלא כדין? מתעניינים בפיצויי פיטורים? משרד עו"ד לדיני עבודה יכול לסייע לכם. עובדים נהנים מזכויות הנקראות זכויות עובדים. באמצעות

מה חשוב לדעת על זכויות עובדים?

רגע לפני תחילת העבודה כשכירים עלינו לדעת מה מגיע לנו על פי חוק ולהבין אחת ולתמיד מה כתוב בתלוש השכר. לא תמיד אנחנו יודעים כמה