מהו חוק איסור לשון הרע?

תוכן עניינים

חוק איסור לשון הרע הוא חוק שנחקק בשנת 1965 והוא מגדיר מהו פרסום לשון הרע, אילו מהלכים יכול לנקוט מי שנפגע מפרסומו של לשון רע, מי הם חסינים מפני תביעות לשון הרע וכל הסוגיות שסובבות את הנושא המורכב הזה.

חוק לשון הרע הוא חוק שכולל הן עבירה פלילית והן עוולה נזיקית, דהיינו, הנפגע מלשון רע יוכל לקבל פיצויים ממפרסם לשון הרע ובמקרים מסוימים אף יכול בהליכים אחרים להוביל לפתיחת תהליכים פליליים שמובילים לענישה על פרסום לשון הרע.

 

מהו לשון הרע?

הסעיף הראשון לחוק מגדיר את לשון הרע בתור דבר שפרסומו עלול להוביל לתוצאות רעות מסוימות המנויות בלשון החוק. התוצאות הרעות כוללות השפלה של אדם בעיניי הסביבה שלו, ההשפלה היא פעולה שיוצרת שנאה, בוז או לעג.

היבטים בעייתיים אחרים של פרסום לשון הרע הם אלו שיוצרים ביזוי של אדם בשל מעשים מסוימים או התנהגות שמיוחסת לו (לעניין זה גם גזע, מוצא, דת, משיכה מינית וכיוצאים באלו) או אף פגיעה בעיסוק שלו או במשרה שלו.

 

מהו פרסום?

הסעיף השני לחוק מגדיר את פרסומו של דבר בתור כזה שכולל דברים רבים. הפרסום יכול להיות ביטוי מילולי, ביטוי ויזואלי, שימוש בתנועה מסוימת, בצליל מסוים או בכל דבר מה אחר שגלוי לאנשים ויכול להוביל לתוצאות הרעות המנויות בסעיף הראשון.

הפרסום עצמו יכול להיות הן בכתב, הן באופן דיגיטלי, הן באופן פיזי או בכל מישור אחר. חשוב להבין שלשון הרע לפי הגדרתה בסעיפי החוק היא יחסית רחבה ומגנה מפני מצבים רבים ופלטפורמות רבות שבהן ארע מעשה פרסום לשון הרע.

לפי סעיף שלוש לחוק, הפרסום לא חייב להיות ישיר אלא הוא יכול להיות עקיף, משתמע ואף חלקי. המשמעות היא שלא צריך לומר את הדברים באופן גלוי אלא אפילו רמיזה ברורה על הדברים יכולה להיות מספיקה על מנת להיחשב לשון הרע.

 

על מי ניתן לפרסם לשון הרע?

לפי סעיפים ארבע וחמש לחוק לשון הרע ניתן לפרסם לשון הרע על ציבור מסוים, בדומה לכך שניתן לפרסם לשון הרע על תאגיד ואף על אדם מת. מדובר על הרחבות מסוימות שהחוק מציע שמרחיבות את מעגל המפוצים על לשון הרע. אם זאת, פרסום לשון הרע על הקבוצות הללו לא יכול להוביל לפתיחה של הליכים פליליים על מפרסם לשון הרע.

 

מה ניתן לקבל במידה ופרסמו עליי לשון הרע?

במידה ופורסם לשון הרע, לפי סעיף שבע לחוק, ניתן לקבל פיצוי שיכול לעלות עד חמישים אלף שקלים מבלי להוכיח את קיומו של נזק בעקבות פרסום לשון הרע, הסכום יהיה מעודכן למדד המחירים. במידה ונוצר נזק מסוים בעקבות הפרסום ניתן לתבוע בעבורו בהתאם לכללים הרגילים של דיני הנזיקין ושל פקודת הנזיקין.

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
מה זה פגיעה בשם הטוב

בעולם המקושר של היום, שבו המידע מתפשט במהירות, ההגנה על המוניטין של האדם הפכה חשובה יותר ויותר. לשון הרע, מונח משפטי המוזכר לעתים קרובות בתקשורת,

כיצד להתנהל מול לשון הרע בשנת 2024

בעידן הדיגיטלי שבו המידע מתפשט במהירות, לשון הרע והשמצות הפכו לדאגות דחופות עבור אנשים ועסקים כאחד. גם במצבים שבהם הצהרות פוגעניות מתפרסמות באמצעי תקשורת מסורתיים