מזומן או תלוש – איך משפיע על שכר העבודה?

תוכן עניינים

באופן כללי, כל מעסיק נדרש לפי חוק להוציא לעובדיו תלוש שכר – המפרט את כל פרטי השכר שמשלם להם, לרבות הפרשות שונות שהמעסיק מחויב בהן (כמו ביטוח לאומי וביטוח בריאות).

עם זאת, ישנם מקומות בהם עדיין נהוג לשלם את שכר העבודה במזומן. כיצד הדבר משפיע על השכר?

 

החובה להוציא תלוש משכורת

כאמור, חוק הגנת השכר קובע שהמעסיק צריך לתת לעובדיו תלוש שכר מלא ומפורט מדי חודש, ובמועד קבוע. תלוש זה מאפשר לעובד מעקב על הכנסותיו מהעבודה – שכר הברוטו שהוא מרוויח ושכר הנטו שנשאר לאחר כל הניכויים וההפרשות (וכן העובד יכול לדעת בדיוק כמה הופרש לו בכל חודש). עם זאת, בדרך מסוימת ניתן לומר שהוצאת התלוש אינה משתלמת לעובד – היא מחייבת את המעסיק לפעול לפי החוק ולהפריש מהשכר של העובד לביטוח לאומי, מס הכנסה ועוד.

 

תשלום במזומן

בעוד שבמרבית מקומות העבודה אין ברירה אלא להוציא תלוש משכורת לעובדים (אחרת המעסיק עובר על החוק), ישנם ענפי עבודה מסוימים בהם עדיין נהוג לשלם לעובדים במזומן. בין ענפים אלו ניתן למצוא את עולם המסעדנות (כאשר מדובר בעיקר על מלצרים שאינם מרוויחים שכר בסיס, אלא משכורתם מתבססת אך ורק על טיפים), עובדי משק בית, תחום החקלאות ועוד.

 

השפעת אופן התשלום על שכר העבודה

כפי שניתן לשער, מעסיקים אשר משלמים את שכר העבודה שלהם במזומן יכולים לחמוק מתשלומים שעליהם להפריש בכל חודש, וכך הרווח שלהם גדל (וכן גם השכר של העובד). תשלום זה נקרא גם "עבודה בשחור" – ומאפשר לעובד לא לשלם מס על הכנסותיו ולא לדווח עליהן.

עם זאת, החוק מנסה להילחם בתופעה זו שמאפשרת העלמת מס והלבנת הון, בכך שהוא מחייב את המעסיקים להוציא תלוש שכר לעובדים מדי חודש. בצורה זו ישנו פיקוח על המשכורות, והרשויות יכולות לוודא כי התנהלות המעסיקים נעשית לפי החוק.

אחד החוקים האחרונים שחוקקו בנושא זה הוא "חוק לצמצום השימוש במזומן", שנחקק בשנת 2018 ונותן תקרה לסכום העסקאות אותן ניתן לבצע במזומן – עד 11,000 ₪.

 

מה ניתן לעשות במידה והמעסיק מסרב להוציא תלוש שכר?

זכרו, המעסיק מחויב על פי חוק להוציא לכם תלוש שכר. גם לכם יש אינטרס שזה יתבצע – אמנם לכאורה זה מצמצם את שכר הנטו שאתם מרוויחים, אך כך אתם יכולים להיות בטוחים שאתם מבוטחים למקרה שתפצעו בתאונת עבודה למשל.

אם המעסיק עובר על החוק, תוכלו לפנות לעורך דין לדיני עבודה. עו"ד איתי אדרת יסייע לכם בהליך ובמיצוי כל הזכויות הסוציאליות שמגיעות לכם – ובראשן הזכות לשכר הוגן ותשלום לפי החוק. ניתן לתבוע את המעסיק ללא הוכחת נזק, ולקבל סכום של עד 5,000 ₪ לכל תלוש שהייתם זכאים לקבל והמעסיק סרב לתת לכם!

למידע נוסף אודות דיני עבודה – היכנסו לאתר.

 

מחשבון וכסף

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
מה הוא תפקידו של עורך דין דיני עבודה?

תחום המשפט הוא תחום נרחב עם המון נושאים והתמחויות שונות. התמחויות שונות ומשונות אלו לא תמיד רלבנטיות לחלק גדול מהאוכלוסייה ואכן אזרחים רבים במדינת ישראל

ייצוג בכירים בדיני עבודה

הדין מחייב את המעסיקים לנהוג כלפי עובדיהם בהתאם לחוקי העבודה, אך ישנם מקרים בהם מעסיקים בכירים נזקקים לייעוץ או ייצוג בדיני עבודה. לשם כך יצטרכו

משרד עו"ד לדיני עבודה וזכויות עובדים

חוויתם פגיעה כלשהי בתנאי העסקתכם? פוטרתם שלא כדין? מתעניינים בפיצויי פיטורים? משרד עו"ד לדיני עבודה יכול לסייע לכם. עובדים נהנים מזכויות הנקראות זכויות עובדים. באמצעות

מה חשוב לדעת על זכויות עובדים?

רגע לפני תחילת העבודה כשכירים עלינו לדעת מה מגיע לנו על פי חוק ולהבין אחת ולתמיד מה כתוב בתלוש השכר. לא תמיד אנחנו יודעים כמה