מי יכול לסייע בתביעה קטנה?

תוכן עניינים

אחד מכללי הברזל במשפטים של תביעות קטנות זה איסור על ייצוג ע"י עורך – דין. אך אין זה אומר שאין על התובע או הנתבע את הזכות להיוועץ באחד.

 

היוועצות בעו"ד בתביעה קטנה

ליווי של עו"ד בתהליך תביעה קטנה יכול ליצור את המינוף שיביא לניצחון בתביעה. כחלק מתפקידיו של עורך הדין בתביעה קטנה הוא מעבר על כתב הטיעון של התובע, או מצד שני – כתב ההגנה של הנתבע, ייעוץ משפטי בנוגע לסעיפי החוק עליו הנתבע עבר ואף לעזור בהכנה לקראת הדיון בבית המשפט.

 

הכנת כתב תביעה

כתב התביעה הוא הבסיס לכל המשפט ובהמשך גם לדיון שיתנהל לפני השופט ועם הנתבע. לכן, צורת הגשתו היא בחשיבות גבוהה. תהליך המשפט בתביעות קטנות הוא קצר יחסית; התובע מגיש את כתב התביעה, הנתבע מגיש את כתב ההגנה, לאחר מכן השופט יעיין בשני הכתבים ויזמן לדיון את שני הצדדים.

בדיון השופט ושני הצדדים ידונו בפרטי המקרה וכל אחד מציג טענות והוכחות מטעמו ובסוף הדיון מתקבל פסק הדין. התהליך הקצר הוא בדיוק הסיבה להתייעץ בעו"ד בהצגת כתב הטיעון ובהכנה לדיון מול השופט, לדייק ולמקסם את עמדתכם כמה שניתן.

 

הכנת כתב הגנה

לאחר הגשת כתב התביעה, בית המשפט ישלח לנתבע בדואר רשום העתק של הכתב וזימון לדיון. על הנתבע להגיש תוך 30 ימים כתב הגנה. כתב ההגנה הוא בעצם התשובה של הנתבע לתביעה. ניסוח כתב הגנה בצורה נכונה, בצירוף קבלות, תמונות וחוות דעת יכול לזכות את הנתבע. עו"ד יעזור לנתבע להרכיב את כתב האישום בצורה עניינית, בצירוף כל המסמכים, הראיות והעדויות הרלוונטיות ויעזור לו להתכונן לדיון.

 

הדיון בתביעה קטנה

לדיון בבית המשפט לתביעות קטנות יגיעו התובע והנתבע ויציגו את טענותיהם, ללא עורכי דין, אך עם עדים במידה ויש. השופט קרא את כתב התביעה וכתב ההגנה לפני הדיון, אך עדיין על הצדדים להציג את עמדותיהם.

בעת השמעת הטענות, יש למצות את העניין ולא לפרט יתר על המידה, לא להיכנס לדקויות ולא לספר את סיפור חייכם – חשוב להדגיש את הפרטים החשובים, לציין את סכומי הכסף המדוברים ולהיות ענייניים. בדרך כלל יתקבל פסק דין כבר בסוף הדיון, אך השופט רשאי לדחות זאת למועד אחר, לא יאוחר מ- 7 ימים מסוף הדיון.

 

ייצוג ע"י אדם אחר בתביעה קטנה

ייצוג ע"י אדם אחר הוא אפשרי, לאחר שהוגשה בקשה לבית המשפט עם ייפוי כוח וזו נענתה בחיוב, ובלבד שהאדם עושה זאת ללא תמורה כספית. ייצוג ע"י עורך דין יתאפשר במידה והתביעה היא כנגד עורך דין.

 

לסיכום

בשל העובדה כי הייצוג בתביעה קטנה הוא עצמי, צורת הגשת התביעה או מהצד השני – ההגנה, היא זו שיכולה להכריע. מומלץ להשתמש בייעוץ משפטי, שכן, לפעמים הרגש עלול להתערב בתביעה – דבר שעלול להטות את הסיכויים כנגדכם. עו"ד יעזור להרכיב את הכתב תביעה / הגנה ולהיצמד לפרטים החשובים ברגעים המכריעים.

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
באילו מקרים נתבע תביעה קטנה?

בית המשפט לתביעות קטנות עוסק בעיקר בנושאים צרכניים ומתן שירות, אך גם במקרים של תאונות רכב, אפליה, לשון הרע ותביעות נזיקין פשוטות. תהליך הגשת 'תביעה

אילו מסמכים צריך לתביעה קטנה?

בתביעה קטנה הייצוג הוא עצמאי, התהליך קצר ופסק הדין יתקבל בדרך כלל כבר בדיון הראשון. ישנו משקל גדול על הצגת המסמכים, שכן – אלו הם