תהליכים משפטיים באימוץ

תוכן עניינים

אימוץ – הליך המקנה לאדם מעמד חוקי של הורה על ילד שנולד להורים אחרים. הליך האימוץ מלווה ומפוקח כולו על ידי בית המשפט לענייני משפחה והשירות למען הילד. בית המשפט יבחן את טובת הילד ויתעדף אותה בהחלטתם אם להעביר את המאומץ מהוריו הביולוגיים למשפחה מאמצת.

 

מסירת ילד למשפחה מאמצת יכולה להתקיים מ- 2 סיבות

ההורה הביולוגי הגיע להחלטה שאין ביכולתו לתפקד כהורה ומבקש שילדו יימסר למשפחה מאמצת. על ההורה הביולוגי לחתום על "הסכמת הורה לאימוץ" מול עובד/ת סוציאלי/ת, שופט או דיין. ההסכמה לשלוח ילד לאימוץ תינתן רק לאחר שחלפו לפחות 7 ימים מהיוולדות הילד.

אין ביכולתו של ההורה הביולוגי לדאוג לילדו. למשל; אם ההורה נפטר, אם בשל התנהגותו או מצבו הנפשי והפיזי ההורה לא מסוגל לדאוג לילד, אם ההורה נטש את הילד או נמנע ממילוי חובתו כלפיו. במקרים אלו, בית המשפט יכול להכריז על הילד כ – 'בר אימוץ'. הכרזה זו מנתקת את הקשר בין ילד להוריו הביולוגיים ומאפשרת להגיש בקשת צו אימוץ לילד.

בשני המקרים הנ"ל הקשר בין ההורה לילד מנותק, זכויותיו וחובותיו של ההורה כלפי הילד מופסקות ומועברות להורה המאמץ.

 

תהליך האימוץ

חלק ראשון – הגשת בקשה לאימוץ

מי שמעוניין לאמץ ילד, תחילה ימלא שאלון ויצרף את המסמכים הדרושים וישלח אותם ל'שירות למען הילד' הקרוב למגוריו. חלק מהמסמכים הנדרשים יהיו אישורים על הכנסות, תמונות של המבקש / משפחתו, תולדות חיים בכתב יד ומסמך המעיד על מעמד אישי (תעודת נישואין, לדוגמא).

 

חלק שני – הכנה לקראת אימוץ

המבקשים לאמץ יזומנו לפגישה עם העובדת הסוציאלית שתלווה אותם בתהליך האימוץ. במהלך תהליך האימוץ יהיו מספר מפגשים עם העובדת הסוציאלית, ביקור בביתם של המועמדים, אבחון פסיכולוגי וגם הכנה קבוצתית לקראת תפקידם כהורים מאמצים.

 

חלק שלישי קליטת הילד למשפחה

לאחר שבית משפט הכריז על ילד כבר אימוץ יתחיל שלב "יצירת הורות משפחתית". בשלב זה בית המשפט יבחן משפחות המועמדות לאימוץ הילד ולתקופה של 6 חודשים (לפעמים אף יותר) יתלוו למשפחה עובדים סוציאליים וגורמים שונים על מנת לבחון את קליטתו של הילד למשפחה. עקרון המבחן נועד לבחון את ההתאמה של המאומץ למשפחה, הליך האימוץ הוא הליך רגשי  ולא קל – וחשוב שיגיע לסביבה המתאימה ביותר על מנת למנוע פגיעה במאומץ.

 

זכות המאומץ לטיעון בזמן הליך האימוץ

אם המאומץ מעל גיל 9, בית המשפט צריך לשמוע את עמדתו בנוגע להליך האימוץ. אם הילד מתחת לגיל 9 אך יש לו את היכולת השכלית והרגשית להבין את התהליך – אז גם תשמע עמדתו. קטינים שאין להם יכולת להביע דעה, כמו תינוקות, או אלו שאין להם את הבגרות הרגשית והשכלית להבין את התהליך – ישנה אפשרות מינוי אפוטרופוס לדין שתפקידו לייצג את האינטרסים וטובתו של המאומץ מול בית המשפט.

 

לסיכום

תהליך האימוץ הוא הליך רגיש מאוד לכל הצדדים, אך עיקרו הוא טובתו של הקטין המאומץ. התהליך ברובו מנוהל ע"י ומול בית המשפט ורוב התהליכים הם משפטיים. מעבר לדיונים ולפגישות עם עובדות סוציאליות יש הרבה טפסים ודינים משפטיים ומומלץ להתייעץ עם עו"ד לאורך תהליך האימוץ אם אתם המשפחה הביולוגית או המשפחה המאמצת.

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
אלימות בתוך המשפחה

אלימות במשפחה נוגעת בנו במקום רגיש, הגרעין שאמור לתת את התמיכה וההגנה הוא זה שפוגע. אלימות פיזית, אלימות מילולית, אלימות כלכלית וגם תקיפות מיניות –

מינוי אפוטרופוס

לפי החוק, כל אדם מעל גיל 18 אחראי לגופו, נפשו ורכושו. במקרים מסויימים בהם אדם בוגר לא מסוגל לבצע החלטות בעצמו דואגים לו למינוי אפוטרופוס

הסכם ממון לידועים בציבור

החלטתם לבלות את החיים שלכם יחד, אבל לא תחת מוסד הנישואים. במקרים מסוימים תוכלו לקבל מעמד של "ידועים בציבור" אשר יעניק לכם חלק מהזכויות להן

הפחתת מזונות ילדים

בני זוג שמתגרשים ויש להם ילדים משותפים חייבים להמשיך לדאוג לרווחתם הכלכלית לאחר פירוק השותפות הזוגית ביניהם. דמי המזונות הם התשלום שמשלם בן הזוג שלא