תמלול משפטי מקצועי

תוכן עניינים

לא כולם יודעים זאת, אך שירותי תמלול הם דבר נדרש בתחומי חיים רבים ומגוונים, החל מהשדה האקדמי וכלה בעולם העסקים.

אחד המרכיבים הבולטים בעולם התמלול הוא תמלול משפטי.

במאמר הבא נעסוק בסוג תמלול זה ונדון בחשיבות המקצועיות שלו.

 

לא כל אחד יכול להיות מתמלל

נפתח עם דגש חשוב – לא כל אדם או גוף יכולים להעניק שירותי תמלול, קל וחומר כשמדובר בתמלול משפטי. על פניו מלאכת התמלול אולי נשמעת קלה לביצוע – כל מה שצריך הרי זה לכתוב את הנשמע באודיו – אך למעשה מדובר במשימה מאתגרת המצריכה דיוק, מהירות תגובה, ומקצועיות לא מתפשרת. לצורך ההדגמה נציין את האנקדוטה הבאה: בעבר תחום התמלול המשפטי היה נתון בידיה של משטרת ישראל, אולם עם הזמן הובן שיש צורך בגורם מקצועי עבור משימה זאת וכיום רק חברות אזרחיות מקצועיות רשאיות לתמלל הקלטות עבור בית המשפט.

 

ראיה לכל דבר

חשוב לציין שהתמלול המשפטי הוא ראיה לכל דבר, ולא סתם ראיה. במציאות המודרנית מרובת הכלים הטכנולוגיים, הקלטות נחשבות לחלק מרכזי בתיקים רבים. במקרים מסוימים עליהם קם ונופל התיק כולו ועל כן יש להם חשיבות מכרעת. הפורמט המשפטי מחייב כל הקלטת אודיו לבוא גם בצורת חומר כתוב ועל כן התמלול הוא עניין מהותי. כמובן שיש צורך לשמור על נאמנות מוחלטת למקור בעת ביצוע התמלול – כל ניואנס קטן ואפילו סימני הפיסוק חייבים לבוא במדויק כפי שנאמרו. זאת ועוד, לכל תמלול משפטי מתווסף חוות דעת של מומחה מטעם חברת התמלול המעיד על אמינות ההקלטה. חוות דעת זאת נחשבת כמו שבועה בבית המשפט.

 

על מה חשוב להקפיד?

יש כמה וכמה כללים שחשובים להקפיד עליהם בעת ביצוע תמלול משפטי. ראשית כמובן הנאמנות למקור שחייבת להיות ללא פשרות. כל השמטה של מלל, עיבוד לא נכון של הנאמר או ניסוח מוטה של גוף ההקלטה עשוי להיות לעיתים ההבדל בגזר או בהכרעת הדין, ועל כן הדיוק הוא הערך המשמעותי ביותר בתמלול. יש להדגיש שתמלול לא מדויק עשוי להיתפס לעתים אף כשיבוש ראיות והליכי משפט. שנית, זהות המתמלל – שירותי התמלול צריכים להיות מסופקים על ידי גוף עסקי ורשמי מוכר בתחום. בית המשפט אינו מקבל כראיה קבילה תמלול הקלטות שנעשה באופן עצמאי, מחשד לחוסר ניסיון ולניגוד עניינים.

זהות הדוברים היא גם כלל שיש להקפיד עליו בתמלול משפטי. חשוב שיובן בכל שלב מיהו הדובר אליו מיוחסים הדברים. בנוסף, תקינות מכשיר ההקלטה היא עניין רלוונטי לתמלול – המכשיר חייב להיות תקין גם בעת ההקלטה וגם בעת ביצוע התמלול על מנת למנוע הטיות. כמו כן חשוב לציין שחייבת להתקיים ידיעה של המוקלט בדבר ההקלטה, זאת מכיוון שהאזנת סתר אינה נחשבת לראיה קבילה (למעט מקרים ספציפיים) ואף נחשבת לעבירה על החוק.

 

ציוד משפטי

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
מהם השלבים לאישור פינוי בינוי

בשנים האחרונות, לאור הגידול הטבעי באוכלוסייה ולצד ההכרה בסכנת התרחשותה של רעידת אדמה בעוצמה גבוהה, מקדמת המדינה הליכים של התחדשות עירונית. הליכים אלו כוללים מתן