איך להוציא דרכון פורטוגלי לבד

תוכן עניינים

בעקבות הודעת ממשלת פורטוגל בשנת 2015 על האפשרות של יהודים ממוצא ספרדי להוצאת דרכון פורטוגלי, רבים מתעניינים בתהליך ההנפקה ומבקשים לממש את זכאותם לדרכון. מגוון הזכאויות המגיע עם החזקת הדרכון הפורטוגלי בפרט, והאירופאי בכלל, הוא רב, ולא בכדי הוא הפך לאחד המבוקשים להשגה. נשאלת השאלה איך להוציא דרכון פורטוגלי לבד. במאמר זה נפרט על השלבים הדרושים מכם להוצאת הדרכון הפורטוגלי, וכן ננסה לענות על איך להוציא דרכון פורטוגלי לבד.

דרכון פורטוגלי – בשביל מה?

קצת לפני שנגיע לפירוט על איך להוציא דרכון פורטוגלי לבד, נבין את היתרונות שבהחזקת דרכון שכזה.

הדרכון האירופאי בכלל, והדרכון הפורטוגלי בפרט, הוא דרכון "חזק" מבחינת מה שהוא מקנה. החזקת דרכון פורטוגלי תאפשר לכם לגור, ללמוד, לחיות ולקבל את מלוא התנאים והזכויות בכל אחת מ27 מדינות האיחוד האירופאי.

רבים רואים בכך יתרון רב, היות וחלק מתנאי הקבלה לתארים מסויימים בחו"ל הם נמוכים יותר מבארץ, מה שמאפשר להם להתקבל, בעזרת הנתונים הקיימים שלהם, לאותם מסלולי לימודים באירופה. לימודים באירופה עם החזקת דרכון אירופאי לא תצריך בירוקרטיה אינסופית, ותתאפשר ביתר קלות.

כמו כן, החזקת דרכון פורטוגלי תאפשר לכם כניסה למדינות שלא ניתן להיכנס אליהן באמצעות הדרכון הישראלי. בנוסף, לא תצטרכו להוציא ויזה לארצות הברית מדי שנה, חמש, או עשר שנים, היות והדרכון האירופאי הוא מספיק לכניסה לארצות הברית מתי שרק תחפצו.

איך אפשר לדעת אם אני נמנה בין הזכאים להנפקת דרכון פורטוגלי?

היות והנפקת דרכון פורטוגלי מחייבת עמידה בכמה תנאים, לפני שתיגשו לתהליך עליכם לבדוק שאתם אכן עומדים בתנאים האלו. התנאים כוללים שגילכם יהיה 18 ומעלה, עברכם הפלילי נקי לחלוטין ולא קיימים עבורכם רישומים פליליים, וכן יש לכם קשר משפחתי למגורשי ספרד ופורטוגל. עומדים בתנאים? יופי. אפשר להמשיך הלאה.

הוכחת הקשר המשפחתי למגורשי ספרד ופורטוגל

ייתכן שמהסיפורים המשפחתיים שמספרים לכם ההורים או הסבים והסבתות שלכם, אתם כבר יודעים שיש לכם קשר למגורשי ספרד ופורטוגל. בוודאי שמעתם על הסבא שהתיישב מחדש במרוקו, או על הסבתא שהיגרה עם משפחתי לתוניסיה, והדבר מקנה לכם ביטחון בקשר המשפחתי שלכם.

אבל במקרה הזה סיפורים לא יספיקו. על מנת להוכיח את הקשר המשפחתי שלכם למגורשי ספרד ופורטוגל, תצטרכו לדאוג להשיג שלל מסמכים מסוגים רבים ושונים, אשר יוכלו לאמת את אותו הקשר. איך להוציא דרכון פורטוגלי לבד? ובכן, הדבר אפשרי, אך ברוב המקרים הדבר ייעצר בדיוק כאן, בשלב השגת המסמכים.

מסמכים חשובים לתהליך הוצאת הדרכון הפורטוגלי

לצערנו, לא ניתן למצוא רשימה המרכזת את המסמכים הדרושים מכם על מנת לעמוד בתהליך קבלת הדרכון הפורטוגלי. ריכזנו עבורכם מספר מסמכים שבהחלט יוכלו לקדם את התהליך, ולהוכיח את הקשר המשפחתי שלכם למגורשי ספרד ופורטוגל, ובהתאם – את זכאותכם לדרכון הפורטוגלי:

תעודת לידה, תעודת עולה חדש, תעודות רשמיות מכל סוג שהוא, ספרים ומסמכים בשפת הלדינו, הגדות פסח בשפת הלדינו, ספרי קודש, כתובות וכו' – יכולים להוות ראייה מצויינת שתוכיח את הקשר שלכם ואת היותכם צאצאים למגורשי ספרד ופורטוגל.

בנוסף, ידיעת שפת הלדינו יכולה לשמש קלף מצוין שישחק לטובתכם, אך היא אינה חובה או תנאי לתהליך.

בדקו גם את שם המשפחה שלכם ברשימת השמות המזוהים באופן ישיר עם פורטוגל. רשימה זו, המכילה כ-60 שמות משפחה, תוכל להוות עבורכם מדד ראשוני מעולה לעמידה בתנאים להנפקת הדרכון. חשוב לציין – גם במידה ושם המשפחה שלכם לא נכלל ברשימת השמות, תוכלו עדיין לבדוק את זכאותכם.

כדאי מאוד להצטייד בכמה שיותר מסמכים, שבהגשתם יהוו ראייה חד משמעית כי אתם בעלי קשר למגורשי ספרד ופורטוגל, וזכאים לקבלת הדרכון.

איך להוציא דרכון פורטוגלי
איך להוציא דרכון פורטוגלי

ומה אחרי איסוף המסמכים?

כעת מחכים לכם שני שלבים פשוטים יחסית, שידרשו מכם להיות עם היד על הדופק וכמובן הרבה סבלנות.

בשלב הראשון נסחו בקשה, אותה תגישו לקהילה היהודית בפורטוגל. בבקשה הזו ספרו מהן הראיות שאספתם, אותן ראיות שעשויות להוכיח את הקשר שלכם למגורשי ספרד ופורטוגל. הקהילה היהודית בוחנת את הבקשות, וקובעת אם לדעתה יש בידיכם הוכחות מוצקות לקשר שלכם עם המגורשים. במידה והקהילה היהודית תחליט שאכן כך הדבר – תצטרכו לשלם אגרה, לאחריה תקבלו תעודה המאשרת את הקשר ביניכם לבין מגורשי ספרד ופורטוגל.

לאחר קבלת התעודה, תשלמו אגרה נוספת, אותה תגישו לממשלת פורטוגל בצירוף של מסמכים כמו תעודת היושר שלכם, צילומי הדרכון הנוכחי בו אתם מחזיקים ותעודת הלידה שלכם. המסמכים כולם צריכים להיות מתורגמים לשפה הפורטוגזית וכן עליכם להחתים אותם בידי עורך דין.

כעת המסמכים שלכם נמצאים בידי משרדי הממשלה הפורטוגלית, שם בוחנים אותם ועוברים עליהם במלואם. ממשלת פורטוגל תבדוק לא רק את המסמכים שהגשתם, אלא גם את עברכם הפלילי, את המדינות בהן ביקרתם בחיים ועוד. בהתאם לממצאי הבדיקות שתערוך הממשלה הפורטוגלית, תקבלו תשובה לגבי הזכאות שלכם להנפקת דרכון פורטוגלי. במידה ואכן תימצאו זכאים – תישלח אליכם תעודת לידה פורטוגלית. לאחר קבלתה, תוכלו להזמין ולקבל את הדרכון הפורטוגלי.

איך להוציא דרכון פורטוגלי לבד

כתשובה לשאלה איך להוציא דרכון פורטוגלי לבד, נתחיל ונאמר שהדבר אינו מומלץ. למה? ובכן, מדובר בתהליך ארוך שיכול להגיע לטווח זמנים של שנתיים לפחות, וכל זאת במקביל לשגרת החיים הרגילה שלכם. במידה ותנסו להוציא דרכון פורטוגלי לבד, אתם עלולים לפספס מסמכים, לדלג על שלבים חשובים בתהליך, ולמעשה לעכב את כל התהליך, ואף להביא לתוצאות שליליות שלו.

לעומת זאת, שימוש בשירות של גורמים חיצוניים, יוכל לסייע בזירוז התהליך והשלמתו באופן מלא. הניסיון שמביאים איתם משרדי עורכי הדין, יוכל רק לתרום לכם ולקדם את תהליך קבלת הדרכון הפורטוגלי. אתם מוזמנים לפנות לאתר של ישראל מזרחי על מנת להתחיל את התהליך בליווי צמוד על ידי עורכי דין מוסמכים ומנוסים. בהצלחה!

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף