מה חשוב לדעת על זכויות עובדים?

תוכן עניינים

רגע לפני תחילת העבודה כשכירים עלינו לדעת מה מגיע לנו על פי חוק ולהבין אחת ולתמיד מה כתוב בתלוש השכר. לא תמיד אנחנו יודעים כמה ימי מחלה עומדים לזכותנו, כמה באמת על המעסיק להפריש לפנסיה, האם משמרות לילה הן בשכר גבוה יותר על פי חוק, ואיך נספרים ימי החופש בהתחשב לוותק? במאמר זה נסביר לכם את כל מה שחשוב לדעת על זכויות עובדים. 

 

זכויות עובדים

זכויות עובדים נועדו על מנת להסדיר את החוק בין העובדים למעסיקים ולהקנות זכויות סוציאליות עבור שכירים. במידה ואתם נתקלים בבעיה או זקוקים לעזרה הקשורה לעבודה, התייעצו עם עו"ד דיני עבודה שיעניק לכם את כל המידע הנדרש. בתלושי שכר רבים נמצאים סטיות וטעויות שיכולות להעלות לכם בכמה מאות שקלים מידי חודש ולהגיע לאלפי שקלים שאינכם שמים לב שחסרים. אז איך ניתן להבחין בטעויות?

 

שכר מינימום

על פי שנקבע בחוק, שכר המינימום הוא 5,300 שקלים לחודש למשרה מלאה ו-29.12 שקלים לשעה. שימו לב בתלוש השכר שלכם כיצד נספרים השעות והאם השכר שווה את מספר השעות שעבדתם. במידה ועובדים מעל ל-42 שעות שבועיות, אתם זכאים לתשלום אחוזי שעות נוספות, אותן המעסיק חייב לשלם על פי חוק.

 

דמי נסיעה

המעסיק חייב לשלם דמי נסיעה לעובד הזקוק לתחבורה ציבורית. ההשתתפות של המעסיק בדמי נסיעה עומדת משנת 2016 על 22.60 שקלים ליום עבודה. עובדים שמגיעים למקום עבודתם על ידי תחבורה שמספק מקום העבודה אינם זכאים לדמי נסיעה. עובדים שהחסירו ימי עבודה בגין מחלה או חופש, לא יקבלו דמי נסיעה על אותם ימים.

 

ימי חופש

כל עובד שכיר זכאי לחופשה שנתית, זאת נקבעת בהתאם לוותק שצבר במקום העבודה. ההצטברות לרוב מתבססת על יום חופש אחד על כל חודש שבו העובד עבד במהלך השנה. עם זאת, המעסיק יכול לבחור מתי העובד ינצל את ימי החופש וגם לקבוע מראש ימים שבהם העובד יצא לחופשה כפויה, אך למעסיק אסור לגרום לעובד לנצל ימי חופש שאינו צבר ואינם קיימים.

 

הפרשה לפנסיה

כל עובד שכיר זכאי להפרשת פנסיה מטעם מקום העבודה שלו. קרן הפנסיה לרוב נבחרת על ידי מקום העבודה, אך במידה והעובד מעוניין לשנות את קרן הפנסיה – הוא יכול להגיש מסמכים לשינוי הקרן. גובה הקרן שמופרשת מטעם המעסיק והן מטעם העובד הם בהתאם לשכר שהעובד מרוויח מידי חודש.

 

פיצויי פיטורין

עובד שכיר שפוטר על ידי המעסיק שלו לאחר שעבד מעל לשנה אחת ברציפות במקום העבודה, זכאי לפיצויי פיטורים. שיעור פיצויי הפיטורים הוא שכר של חודש אחד על כל שנת עבודה באותו מקום עבודה. השכר שלמעשה ישמש כבסיס חישוב לפיצויים, הוא השכר האחרון של אותו עובד.

עבודה

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
מה הוא תפקידו של עורך דין דיני עבודה?

תחום המשפט הוא תחום נרחב עם המון נושאים והתמחויות שונות. התמחויות שונות ומשונות אלו לא תמיד רלבנטיות לחלק גדול מהאוכלוסייה ואכן אזרחים רבים במדינת ישראל

ייצוג בכירים בדיני עבודה

הדין מחייב את המעסיקים לנהוג כלפי עובדיהם בהתאם לחוקי העבודה, אך ישנם מקרים בהם מעסיקים בכירים נזקקים לייעוץ או ייצוג בדיני עבודה. לשם כך יצטרכו

משרד עו"ד לדיני עבודה וזכויות עובדים

חוויתם פגיעה כלשהי בתנאי העסקתכם? פוטרתם שלא כדין? מתעניינים בפיצויי פיטורים? משרד עו"ד לדיני עבודה יכול לסייע לכם. עובדים נהנים מזכויות הנקראות זכויות עובדים. באמצעות