איך מגישים בקשה לצו הגנה?

תוכן עניינים

דיני המשפחה מציעים לנפגעים שלל סעדים, במטרה לסייע להם לממש את זכויותיהם וכן לשמור על ביטחונם. אחד הסעדים המשמעותיים בכל הקשור לשמירה על ביטחון, הוא סעד צו ההגנה. צו ההגנה אמור לוודא כי לא יאונה רע למבקש הסעד, כאשר נשקפת לו סכנה מיידית. להלן נעמוד על משמעות הצו, תוכנו ואופן קבלתו.

 

הגשת בקשה לבית המשפט

נתחיל דווקא מהסוף. כדי לקבל צו הגנה, על מבקש הצו להגיש בקשה לבית המשפט. ניתן להגיש את הבקשה לכל אחד מהמותבים המוסמכים לדון בנדון – בית משפט לענייני משפחה, בית דין רבני או בית משפט שלום. בית המשפט יבחן האם אכן צו ההגנה נחוץ ובמידה שהצו יימצא כנחוץ, השופט יעניק צו הגנה למבקש.

ניסוח הבקשה חייב להיות משפטי ולהישען על הוראות החוק וכן על פסיקה רלוונטית. מכיוון שכך, יערוך אותו לא מבקש הסעד, אלא עורך או עורכת דין מטעמו. במקרה הצורך, פנו אל עו"ד לענייני משפחה בקריית אונו לשם הגשת בקשת צו ההגנה.

 

מהו צו ההגנה

צו ההגנה הוא צו הניתן כנגד בן משפחה, שקיים חשש סביר כי ינהג באלימות כלפי מי מבני משפחתו. מטרת צו ההגנה היא להגן על בני המשפחה מפני אותו אדם אלים, באמצעות הרחקתו ממקום מגוריהם וכן איסור נשיאת נשק על ידו. הצו אוסר על האדם האלים להתקרב אל הבית ברדיוס מסוים וכן שולל ממנו רישיון נשק או זכאות לרישיון שכזה במידה ואין לו רישיון כיום, וכך זוכים בני המשפחה להגנה מסוימת.

מובן כי צו ההגנה אינו מספק הגנה מוחלטת מפני האדם האלים. אותו בן משפחה עודנו משקף סכנה ברחוב, בבתי הספר או בכל מקום אחר אליו מגיעים קרוביו המאוימים ממנו. סעד זה אינו מתיימר לתת הגנה מלאה, אלא מדובר בסעד דחוף הניתן כנגד סכנה מיידית ואמורים להתלוות אליו סעדים משפטיים נוספים שינתנו בהליך המשפטי הרגיל.

צו ההגנה ניתן לשלושה חודשים במהלכם, הפרת הצו על ידי האדם האלים תוביל למעצרו ותצדיק הטלת עונשי מאסר כנגדו. לקראת תום שלושת החודשים, ניתן לפנות אל בית המשפט ולבקש הארכה לשלושה חודשים נוספים. ניתן לבצע הארכה זו עד שלוש פעמים, כך שבסך הכל צו ההגנה יינתן במקסימום לשנה אחת.

 

התנאים לקבלת הצו

כאמור, צו הגנה הוא סעד דחוף שניתן במקרים בהם לא ניתן להעניק פתרון משפטי סדור אחר. מכיוון שכך, הסעד יינתן רק כאשר נשקפת סכנה מיידית מצד האדם האלים כלפי משפחתו. על המבקשים להטיל את הצו, מוטל נטל ההוכחה להוכיח כי אכן נשקפת סכנה שכזו.

הראיה הטובה ביותר לסכנה ממשית, היא אירוע אלימות שאירע בזמן האחרון. כאשר אירע לא מכבר אירוע אלימות שכזה, בית המשפט ייטה להשתכנע כי אכן נשקפת סכנה לבני המשפחה והסיכויים לקבלת הצו יגדלו. כמובן שישנן סיבות נוספות המצדיקות את מתן הסעד, אך זו העיקרית שבהן.

 

לסיכום

צו הגנה הינו סעד דחוף, הנועד לשמור על שלומם של בני משפחה של אדם אלים. הצו יינתן רק כאשר נשקפת סכנה מיידית, שלא ניתן להתגונן מפניה באמצעים אחרים.

חוֹק

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
תמלול משפטי מקצועי

לא כולם יודעים זאת, אך שירותי תמלול הם דבר נדרש בתחומי חיים רבים ומגוונים, החל מהשדה האקדמי וכלה בעולם העסקים. אחד המרכיבים הבולטים בעולם התמלול

מהם השלבים לאישור פינוי בינוי

בשנים האחרונות, לאור הגידול הטבעי באוכלוסייה ולצד ההכרה בסכנת התרחשותה של רעידת אדמה בעוצמה גבוהה, מקדמת המדינה הליכים של התחדשות עירונית. הליכים אלו כוללים מתן