השפעת גירושים על בעלות העסק והערכת שווי

תוכן עניינים

גירושים הם משבר שמשפיע כמעט על כל היבט בחיים. גירושים מחייבים את בני הזוג לשעבר להתחלק באופן שווה את כל מה שהם צברו, הרוויחו, אספו או רכשו לאורך החיים המשותפים. אבל מה קורה כשלאחד מבני הזוג או לשניהם יש עסק? איך אפשר לחלק לקוחות, מוניטין, וערך שאינו רכוש? במאמר זה נסביר איך הגירושים יכולים להשפיע על העסק שלכם או של בן זוגכם לשעבר, ולמה עליכם לצפות בעת תהליך הגירושים.

הקמתם עסק בעשר אצבעות, השקעתם שעות על גבי שעות של מאמץ, חשיבה, עבודה קשה. אולי הקמתם אותו יחד עם בת הזוג, ואולי הקמתם אותו לפני שהכרתם אותו או אותה, והיא הצטרפה לחייכם אחרי שהעסק כבר היה קיים. בכל מקרה, ייתכן שאתם חושבים, כמו הרבה עצמאיים, שבגלל שאתם הקמתם את העסק, או שהוא מצליח בזכותכם – הוא יישאר שלכם כל עוד תרצו בכך.

"חשוב שתדעו – ברגע שהנישואים עולים על שרטון ואתם מחליטים להתגרש – כל הרכוש המשותף שנצבר בתקופת הנישואים צריך להתחלק, וזה כולל גם את העסק" אומר לנו עורך דין  עודד וולף – עו"ד לענייני גירושים המתמחה בייצוג בהליכי גירושים והסכמי גירושים. אז מה האפשרויות העומדות לפניכם בחלוקת העסק? אם אתם עצמאיים ונמצאים בתהליך גירושים, חשוב שתקראו את המידע שאספנו בשבילכם.

 

למה צריך לחלק את העסק?

על פי החוק בישראל, הרכוש שנצבר אצל שני בני הזוג בתקופת הנישואים צריך להתחלק באופן שווה ביניהם. תפיסה זו מבוססת על ההבנה שגם אם רק אחד מבני הזוג עבד בעסק, הרי שבן הזוג שלא עבד תמך בו מהבית – אם בטיפול בילדים, אם בתמיכה רגשית, ואם בעבודות הבית שאפשרו לבן הזוג להשקיע את זמנו בעסק. מסיבה זו יש גם לבן הזוג שלא עבד בעסק את הזכות להנות מערכו בעת הגירושים.

גירושין בעסקים

איך מחלקים את העסק?

ערכו של עסק כולל לא רק את הנכסים הפיזיים שבו – מבנה, ריהוט, מחשבים או ציוד מקצועי. הוא כולל גם את הערך הצפוי של העסק שמבוסס על תחזיות עתידיות, גורמי מימון, ומשתנים נוספים. השם של העסק, המיתוג שלו, מעגל הלקוחות שלו, המשקיעים שלו – כל אלה הם חלק משוויו, ואותם אי אפשר לחלק. הדרך הנכונה לחלק את העסק היא להעריך קודם כל את השווי הריאלי שלו, ומשם יש כמה אפשרויות לחלוקה עליהן נפרט להלן.

 

מכירת העסק

אפשרות אחת היא למכור את העסק, ולחלק בין שני בני הזוג את שוויו. אפשרות זאת טובה רק אם שני בני הזוג אינם מעוניינים להחזיק את העסק, או שהם זקוקים לכסף נזיל וזמין. אם שניהם מסכימים על המהלך הם יכולים להחליט בהסכמה על מחיר מכירה, ולאחר המכירה לחלוק את הסכום ביניהם.

אם יש חוסר הסכמה ביניהם על המחיר שיבקשו עבור העסק – הם יכולים לבצע הערכת שווי מקצועית, ועל פי הערכה זו להעמיד את העסק למכירה. עם זאת, אם מדובר בעסק מצליח שבני הזוג נהנים מרווחיו, לא חייבים למכור אותו וישנן דרכים נוספות לחלק את שוויו ביניהם.

גירושין בעסקים

לתת חצי משווי העסק

כאשר אחד מבני הזוג מעוניין להחזיק בעסק, ובן הזוג השני מוכן לוותר עליו תמורה תשלום ערכו, יש לערוך הערכת שווי מקצועית לעסק. הערכת השווי לוקחת בחשבון את הרכוש הפיזי שיש בעסק, את השווי המצופה מבחינת רווחים תוך הסתמכות על דוחות כספיים של העסק, ומשתנים נוספים.

הערכת השווי נעשית על ידי מומחה שיודע לקחת את כל המשתנים ולהעריך את שווי העסק בזמן נתון בהסתמך על ביצועי עבר ועל תחזיות עתידיות. בהתאם להערכת השווי, מי ששומר על העסק ישלם לבן הזוג השני מחצית מערך העסק. ניתן להגיע להסכם לגבי אופן התשלום ופריסתו באופן שיאפשר למי ששומר על העסק לעמוד בגובה התשלום.

 

אפשרויות נוספות

איזון נכסים לא חייב להתבטא רק בכסף, ואפשר לחלק את הנכסים בצורות שונות. כך, למשל, אם לבן זוג שרוצה לשמור על העסק אין כסף מזומן לשלם את ערך מחצית מהעסק לבן הזוג השני, אפשר להגיע להסכם לפיו בן הזוג השני נשאר, למשל, עם הבית המשותף, והוא מוותר על זכויותיו בעסק. אם מדובר בחברה שמונפקת בבורסה, אפשר גם לשלם במניות.

וכמובן, ישנה גם אפשרות להמשיך להחזיק יחד בעסק, ואפילו לעבוד בו יחד – אם היחסים בין בני הזוג מספיק טובים כדי לאפשר זאת. עם זאת, לא משנה מה אתם בוחרים, חשוב לעגן את החלוקה בהסכם ברור ומאושר על ידי בית משפט, שמכסה את כל האפשרויות וכתוב בצורה ברורה שאינה משתמעת לשני פנים, למניעת מחלוקות בעתיד.

נקודה נוספת שלא נגענו בה היא תחום המיסוי. גם כאן יש שיקולים בהחלטות ומומלץ לבדוק עם עו"ד המתמחה במיסוי או רואה חשבון את ההשלכות והמשמעויות לפני נקיטת כל צעד. כאן המקום לציין שפנייה לעו"ד המתמחה בגירושים, זה המקום הנכון להתחיל איתו את התהליך.

גירושין בעסקים

 

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
תמלול משפטי מקצועי

לא כולם יודעים זאת, אך שירותי תמלול הם דבר נדרש בתחומי חיים רבים ומגוונים, החל מהשדה האקדמי וכלה בעולם העסקים. אחד המרכיבים הבולטים בעולם התמלול

מהם השלבים לאישור פינוי בינוי

בשנים האחרונות, לאור הגידול הטבעי באוכלוסייה ולצד ההכרה בסכנת התרחשותה של רעידת אדמה בעוצמה גבוהה, מקדמת המדינה הליכים של התחדשות עירונית. הליכים אלו כוללים מתן