הוראת צוואה בטלה במצב של צוואה בלתי חוקית

תוכן עניינים

צוואה בלתי חוקית היא אחת הסיבות האפשריות בחוק, לביטול צוואה. אם הצוואה כוללת הוראה שאינה חוקית, או הוראה שמעצם טבעה נוגדת איסור בחוק – הרי שהיא צוואה לא חוקית. מקרים של צוואות בלתי חוקיות יכולים להיות במקרה בו הצוואה דורשת מהיורשים פעולה בלתי חוקית כתנאי לירושה, או במקרה בו בצוואה מורישים זכויות שאינן ניתנות להורשה, על פי חוק.

 

מה זאת צוואה?

צוואה היא מסמך משפטי שבו יכול אדם, אך אינו מחויב לכך, לקבוע מה ייעשה ברכוש שצבר בימי חייו ומי יירש אותו. מומלץ לערוך צוואה בליווי של עורך דין כמו עו"ד יניב אור מפני שמדובר בתחום משפטי מורכב ובמסמך שעליו לעמוד בכל דרישות החוק. אם אין צוואה כתובה, מחולק עזבון המת על פי הקבוע בחוק הירושה הישראלי, שמעניק קדימות בירושה לבני זוג של המנוח, אם ישנם ולצאצאיהם.

החלוקה, על פי חוק הירושה היא חלוקה שווה בין כל היורשים. אבל אם חלוקת העזבון נשענת על צוואה של המנוח, החלוקה עלולה להיות בלתי שווה ולעתים קובעת הצוואה יורש יחיד בלבד.

 

סיבות להתנגדות לצוואה

במקרה בו קיימת צוואה, קיימת האפשרות של צד מעוניין להגיש התנגדות לקיום צוואה, אם הסיבה להתנגדות היא אחת הסיבות המותרות בחוק. היינו, פקפוק בכשירותו של המוריש לצוות, כלומר לכתוב את הצוואה כמסמך חוקי. עילות נוספת להתנגדות יכולות להיות חשד בכפייה, כתיבת צוואה שלא על ידי המוריש, צוואה פגומה, צוואה שבה טעות סופר, צוואה שבוטלה על ידי המוריש, צוואה שאיננה ברורה וכן, "צוואה בלתי חוקית, בלתי אפשרית או בלתי מוסרית".

 

לא חוקית, לא מוסרית ובלתי אפשרית

אם ישנה הוראה בתוך הצוואה שהיא בלתי חוקית, ישנה אפשרות שהוראת הצוואה הזו תבוטל אבל אין בזה לבטל את שאר ההוראות בצוואה. הוראה לא חוקית יכולה להיות הוראה שנוגדת את החוק או מתנה ירושה בעבירה על החוק היא בלתי חוקית. כמו כן, אם המוריש מזכיר בצוואתו רכוש שאינו עוד שלו בעת קיום הצוואה, אין אפשרות להעבירה ליורש. בנוסף, אם המוריש מצווה להוריש לאדם פסול מלרשת או מצווה על הורשה בלתי חוקית של זכות אישית כמו תעודת מקצוע או רישיונות.

 

איך מונעים מצב של ביטול הוראה/צוואה לא חוקית?

הדרך למנוע ביטול של הוראה לא חוקית או ביטול של צוואה בלתי חוקית, היא לערוך את הצוואה עם אדם הבקי בחוק ובפרטיו. עריכת צוואה בעזרת עורך דין מומחה, תבטיח שהצוואה תעמוד בכל דרישות החוק ולא תהיה פרוצה לטעויות שעלולות לגרום להתנגדות לקיום הצוואה ומכאן, לביטול רצונו של המוריש על פי הצוואה.

גם מי שבוחר לכתוב את צוואתו בעצמו, בכתב ידו או מול עדים, עדיין מומלץ לו לקבוע פגישת ייעוץ מוקדמת עם עורך דין מומחה לצוואות כדי לקבל הנחיות לגבי עריכה נכונה וחוקית של הצוואה.

צוואה בלתי חוקית

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
תמלול משפטי מקצועי

לא כולם יודעים זאת, אך שירותי תמלול הם דבר נדרש בתחומי חיים רבים ומגוונים, החל מהשדה האקדמי וכלה בעולם העסקים. אחד המרכיבים הבולטים בעולם התמלול

מהם השלבים לאישור פינוי בינוי

בשנים האחרונות, לאור הגידול הטבעי באוכלוסייה ולצד ההכרה בסכנת התרחשותה של רעידת אדמה בעוצמה גבוהה, מקדמת המדינה הליכים של התחדשות עירונית. הליכים אלו כוללים מתן