שלושה טיפים להתנהלות בחקירה פלילית

תוכן עניינים

חקירה פלילית היא אירוע אשר יש להימנע ממנו ככל הניתן. מדובר באירוע מלחיץ במיוחד אשר קבלת החלטות שגויה במהלכו, עלולה להוביל לעונש אשר לא תואם את חומרת העבירה, או לפתיחת תיק פלילי.

במידה ואדם נקרא לחקירה, חשוב מאוד לדעת מה נכון ומה לא נכון לעשות במהלכה על מנת לה ימנע מסיבוכים מיותרים. לצורך העניין, אספנו עבורכם שלושה טיפים שיעזרו להתמודד עם המצב.

 

לא תמיד כדאי לשתוק

כשאנו חושבים על חקירה פלילית או חקירה משטרתית הפתרון הראשון אשר עולה לראשנו הוא כמובן שתיקה, הרי אם לא אמרנו כלום אין שום דרך להוכיח שאנו אשמים, נכון? אז זהו שלא כך הדבר. במידה ונפתחה נגדכם חקירה קיים סיכוי גבוה כי בידיהם של החוקרים יש מידע אשר מעלה חשד גבוה כי ביצעתם עבירה מסוימת וברוב המקרים החוקרים ישמרו זאת בסוד בתחילת חקירה פלילית, מתוך ניסיון לבנות קרבה בין החוקר לנחקר.

מעבר לכך, במידה ואנו סבורים כי אנו חפים מפשע ובכל זאת בחרנו לשתוק בחקירה פעולה זאת עלולה לבנות חשד מיותר. לכן, במקרים אלה ניתן לספק לחוקרים מידע. חשוב לוודא כי אנו לא אומרים דבר שעלול להפליל אותנו בפשע או להעלות ספקות באמינות שבדברינו.

היה בשקט

קריאת הפרוטוקול

פרוטוקול הוא מסמך אשר מפורטת בו השיחה שהתנהלה בחקירה. הפרוטוקול נכתב ע"י החוקרים וזהו הליך אשר חובה לבצע בכל חקירה. לאחר סיום החקירה וכתיבת הפרוטוקול, החוקרים יציגו את המסמך בפני הנחקר על מנת שהוא יאשר כי הפרוטוקול נאמן למה שנאמר בחקירה וייתן את חתימתו כאישור. שלב זה הוא שלב קריטי עבור הנחקר ויש לקרוא את הפרוטוקול לפרטי פרטים.

פעמים רבות ינסו החוקרים לכתוב את הפרוטוקול בצורה שתציג את הנחקר כמתגונן או שקרן או שהחוקרים יבחרו להחסיר מהפרוטוקול חלקים מסוימים. במידה והפרוטוקול אינו מציג את הנאמר בחקירה בצורה כנה על הנחקר לסרב לחתום על המסמך. בנוסף יכול הנחקר לדרוש הוספה של דברים מסוימים לפרוטוקול כמו למשל להדגיש כי במהלך החקירה הוא חש מותקף או שאינו הרגיש בטוח במהלך החקירה.

 

שמירה על קור רוח

מדובר כמובן בעצה קשה מאוד לביצוע לאור התרגילים וההפחדות הנשמעים במהלך חקירה אך אין ספק כי חשיבותה גבוהה במיוחד. לאורך החקירה יוטחו בפני הנאשם אמירות קשות ולא פעם ינסו החוקרים להביא את הנאשם למצב נפשי קשה על מנת לגרום לו להגיד דברים אשר החוקרים חושדים שהוא מסתיר.

קיימות אין ספור שיטות מטרתן לגרום לנאשם להודות בפשע אך חשוב מאוד להצליח לשמור על קור רוח לאורך החקירה ולא "לפלוט" אמירות לא נכונות שיביאו בשלב מאוחר יותר להרשעה בפשע.

מגניב

סיכום

חקירה פלילית היא חוויה קשה אשר לא פעם עלולה להביא את הנחקר למצבי קיצון ולחץ לאור החשש מפני הרשעה או עונש קשה. חשוב מאוד לזכור במקרים כאלו כי במידה ואנו חפים מפשע, ביצוע הפעולות המפורטות יביאו לרוב לסיום החקירה ללא פגע.

בכל אופן, חשוב מאוד להיעזר בשירותו של עורך דין אשר יוכל לייעץ כיצד להתנהל בצורה נכונה במהלך החקירה ובהמשך ההליך המשפטי במידת הצורך.

 

חקירה פלילית

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
תמלול משפטי מקצועי

לא כולם יודעים זאת, אך שירותי תמלול הם דבר נדרש בתחומי חיים רבים ומגוונים, החל מהשדה האקדמי וכלה בעולם העסקים. אחד המרכיבים הבולטים בעולם התמלול

מהם השלבים לאישור פינוי בינוי

בשנים האחרונות, לאור הגידול הטבעי באוכלוסייה ולצד ההכרה בסכנת התרחשותה של רעידת אדמה בעוצמה גבוהה, מקדמת המדינה הליכים של התחדשות עירונית. הליכים אלו כוללים מתן