מזונות לאחר גירושין – סוגיית המזונות

תוכן עניינים

סוגיית המזונות לאחר גירושין היא סוגייה טעונה העשויה להביא למחלוקות קשות בין שני הצדדים. לכן, חשוב להכיר את ההיבטים המשפטיים והכלכליים של סוגייה זו. כדי לדעת איזו התמודדות צפויה לכם ו/או איך לנהל אותה נכון – קראו כאן על תשלום המזונות לאחר הגירושין.

 

 מה כוללים תשלומי מזונות לאחר גירושין?

תשלומי מזונות לאחר גירושין נחלקים לתשלום על צרכים הכרחיים של הילד ועל צרכים שאינם הכרחיים. הצרכים ההכרחיים נקראים הוצאות מדין תורה וכוללים הוצאות על ביגוד, מזון, בריאות, חינוך ודמי מדור. צרכים שאינם נחשבים להכרחיים נקראים מזונות מדין צדקה, והם כוללים הוצאות כמו חוגים, מתנות, שיעורים פרטיים ובילויים. הוצאות אלו נקבעות בהתאם ליכולת הכלכלית של ההורה המשלם.

 

תשלומי מזונות לפי גיל

עד גיל 6, ישנה חובה מוחלטת של האב לשאת בכל נטל ההוצאות עבור הילדים, ללא קשר ליכולתו הכלכלית. מגיל 6 ועד 18, סכום המזונות נגזר על פי פערי השכר בין ההורים והיקף המשמורת של כל אחד מהם. לאחר שהילד עבר את גיל 18, אין חובה הלכתית לשלם מזונות, אך בחלק מן המקרים יתכן תשלום מזונות מופחת עבור ילדים בשירות צבאי או שירות לאומי.

 

מה קובע את סכום המזונות?

הגורמים הנלקחים בחשבון בעת קביעת סכום המזונות הם ההכנסות של כל אחד מההורים, היקף המשמורת, גילאי הילדים, ורמת החיים של הילדים בעת נישואי ההורים, כאשר המטרה היא לשמר ככל הניתן את אותה רמת חיים. סכום דמי המזונות עשוי להשתנות גם על ידי נסיבות פרטניות כמו שינויים ביכולת ההשתכרות של ההורים לאחר הנישואין או שינויים נסיבתיים מהותיים בחיי הילד.

 

הסכמה על מזונות

כדי לקבוע סכום מזונות לאחר גירושין, הצדדים יכולים ללכת לגישור או לקבוע בעצמם את סכום המזונות המתאים להם. עם זאת, ההסכם צריך להיות מאושר על ידי בית המשפט. במקרים בהם אין הסכמה על דמי המזונות, יהיה צורך בהגשת תביעת מזונות, כאשר פסק הדין יינתן על ידי בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה.

 

בית דין לענייני משפחה מול בית דין רבני

במסגרת הליך גירושין, הסמכות לדון ולהגיע להחלטות בהליך נמצאת בידי בית הדין הרבני ובית הדין לענייני משפחה, כאשר ההליך יתנהל בערכאה שאליה הוגשה התביעה ראשונה, לא משנה מי הגיש את התביעה. פסיקות בין הדין הרבני מתבססות על ההלכה היהודית, בעוד פסיקות בית הדין לענייני משפחה מתבססות על מערכת החוקים בישראל. התייעצו עם עורך דין על מנת להחליט מה הערכאה המתאימה ביותר עבורכם.

 

סיכום

למרות שמטרת המזונות אינה להעניש או לתגמל אף אחד מן הצדדים, מדובר בסוגייה שלעיתים רבות מעוררת מחלוקות קשות. בכדי לעבור את ההליך על הצד הטוב ביותר, חשוב לפנות לעורך דין לענייני משפחה ולהכיר את הזכויות והחובות שלכם.

עורך דין משפחה

איש עובד על לפטופ
שיחה עם עורך דין למידע נוסף

יש לכם שאלות הקשורות בחוק ומשפט? לקבלת שיחת ייעוץ חינם עם עורך דין, השאירו פרטים! 

מידע נוסף
החוק לגבי ילדים וגירושין

גם אם היחסים הסתיימו בצורה יפה, גירושין הם אף פעם לא מצב נעים. בני הזוג אמנם נפרדים, אך אינם מתנתקים כאשר יש להם ילדים בתמונה

תהליך פתיחת תיק גירושין במהלך היריון

תהליך גירושין איננו תהליך קל, במיוחד במידה והאישה נמצאת בתקופת היריון. בתקופה זו האישה חשופה ללחץ גבוה יותר, לשינוי הורמונלי ולרגישות נפשית. משבר זוגי בזמן

הליך גירושין – כל השלבים

גירושין הוא הליך שלוקח זמן וצריך להיעשות בקפידה, במיוחד כאשר בני הזוג מסיימים את הקשר בסכסוך. המאמר יפרט את כל השלבים של הליך גירושין.